previous pauseresume next

منشور حقوق گیرنده خدمت

                                                                                                            منشور حقوق گيرنده خدمت

                  

      بیماران و همراهان گرامی، آگاه بودن شما به حقوق خود در بیمارستان می تواند ضامن تحقق هر چه بیشتر آن باشد. لذا به طور مختصر در این مجموعه به آن اشاره شده است. خدمات ارائه شده به شما در این بیمارستان می بایست شرایط زیر را داشته باشد:       

  1.   شايسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش‌ها، اعتقادات فرهنگي و مذهبي باشد.
  2.   فارغ از هرگونه تبعيض از جمله قومي، فرهنگي، مذهبي، نوع بيماري و جنسيتي باشد.
  3.   بر اساس دانش روز باشد
  4.   مبتني بر عدالت و اولويت هاي درماني بيماران‌ باشد
  5.   به همراه تامين كليه امكانات رفاهي پايه و ضروري و به دور از تحميل درد و رنج و محدوديت‌هاي غيرضروري باشد ؛
  6.   توجه ويژه‌اي به حقوق گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه از جمله كودكان،زنان باردار، سالمندان، بيماران رواني، زندانيان، معلولان ذهني و جسمي و افراد بدون سرپرست داشته باشد
  7.  در مراقبت‌هاي ضروري و فوري (اورژانس)، بدون توجه به تأمين هزينه‌ي آن صورت گيرد. و در صورتي كه ارائه خدمات مناسب ممكن نباشد، لازم است پس از ارائه‌ي خدمات ضروري و توضيحات لازم، زمينه انتقال بيمار به واحد مجهز فراهم گردد؛
  8.  در مراحل پاياني حيات كه وضعيت بيماري غير قابل برگشت مي باشد با هدف حفظ آسايش وي خدمات ارائه گردد. حال احتضار حق دارد در آخرين لحظات زندگي خويش با فردي كه مي‌خواهد همراه گردد.
  9.   اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد. محتواي اطلاعات بايد شامل مفاد منشور حقوق بيمار، ضوابط و هزينه‌هاي قابل پيش بيني، ضوابط بيمه و معرفي سيستم هاي حمايتي، نام، مسؤوليت و رتبه‌ي حرفه‌اي اعضاي گروه پزشكي، روش‌هاي تشخيصي و درماني و نقاط ضعف و قوت هر یک و ارائه آموزش‌هاي ضروري براي استمرار درمان،
  10.   بيمار مي‌تواند به كليه‌ي اطلاعات ثبت‌شده در پرونده‌ي باليني خود دسترسي داشته باشد
  11.   حق انتخاب و تصميم‌گيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود. محدوده انتخاب و تصميم‌گيري درباره موارد ذيل مي‌باشد: انتخاب پزشك معالج و مركز ارائه‌كننده‌ي خدمات سلامت، انتخاب و نظر خواهي از پزشك دوم به عنوان مشاور، شركت يا عدم شركت درهر گونه پژوهش،  قبول يا رد درمان هاي پيشنهادي پس از آگاهي کامل،
  12.   اعلام نظر قبلي بيمار در مورد اقدامات درماني آتي در زماني كه بيمار واجد ظرفيت تصميم‌گيري مي‌باشد از حقوق اصلی بیمار است.
  13.   ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار(حق خلوت) و رعايت اصل رازداري باشد.
  14.   بيمار حق دارد در مراحل تشخيصي از جمله معاينات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهي يكي از والدين كودك در تمام مراحل درمان حق كودك مي باشد مگر اينكه اين امر بر خلاف ضرورت‌هاي پزشكي باشد.
  15.   بيماران حق دارند از نحوه رسيدگي و نتايج شكايت خود آگاه شوند و به سهولت به مسئولین مربوطه دسترسی یابند.