صفحه اصلی | سایت دانشگاه | اخبار | پست الکترونیک | تماس با ما

پيــــوندها

rahbarpresident

نظر شما چیست؟

به نظر شما آموزش كار كنان مفيد است
 

ورود کاربران



گزارش خطا و خطر

khata_khatar

رسيدگي به شكايات

shekayat



اتاق عمل PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط jalali   
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۸

 

 

 


بسمه تعالي

بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد

كتابچه معرفي اتاق عمل

تنظيم كنندگان :مسئول محترم اتاق عمل و پرسنل محترم بخش

مقدمه :

بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد از مراكز درماني دولتي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ميباشد كه از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است اين بيمارستان 156 تخت خوابي است. يكي از بخش هاي اين مركز اتاق عمل است كه اين بخش خدمات ويژه اي به بيماران ارائه مي دهد .در اين كتابچه ما قصد داريم شما را با اين بخش آشنا كنيم .

ساختمان بخش :

اتاق عمل در طبقه همكف بيمارستان كنار ورودي اصلي بخش ها قرار گرفته و به سالن انتظار بيماران نزديك است .  اتاق عمل دارای دو درب است یکی برای پرسنل و دیگری برای بیماران. اتاق هاي اين بخش عبارتند از :

انتظار خواهران،انتظار برادران، 5 اتاق عمل (با تجهیزات کامل برای هر عمل)،1 اتاق ریکاوری(8 تخت)،انبار سرم،انبار تجهیزات، انبار استوک ،اتاق پکینگ ،سینک اسکراب، سینک شستشوی وسیله، رختکن خواهران ،رختکن برادران ،دو اتاق استراحت ،سرویس بهداشتی خانمها و آقایان ،حمام ،اتاق استراحت پزشک. اين بخش مانند ديگر بخش هاي بيمارستان به سيستم رايانه اي با برنامه ي HIS متصل مي باشد.

پرسنل بخش :

1- مسئول بخش (كارشناس پرستاري)

2-تيم بيهوشي (18 نفر كه داراي مدرك كاردان بيهوشي ،كارشناس بيهوشي ،كارشناس پرستاري و كارشناس ناپيوسته پرستاري مي باشند)

3-تيم جراحي (18 نفر داراي مردك كاردان اتاق عمل ،كارشناس اتاق عمل ، كارشناس پرستاري و كارشناس ناپيوسته پرستاري مي باشند)

4- بهيار

5- منشي بخش (كمك بهيار )

6-خدمات

7-بيماربر

نكته : در هر شيفت صبح غير تعطيل به ازاي هر اتاق عمل فعال ،دو نفر پرسنل اتاق عمل (1 نفر اسكراب و 1 نفر سيركولر )و يك پرسنل بيهوشي انجام وظيفه مي كنند .و نيز يك منشي و چهار نيروي خدمات و سرپرستار حضور دارند. در شيفت هاي عصر و شب و صبح روزهاي تعطيل هر شيفت دو پرسنل بيهوشي ،دو پرسنل اتاق عمل و يك نفر خدمات انجام وظيفه مي كنند .

پذيرش :

بيماران به سه صورت پذيرش شده و پرونده تشكيل مي دهند و وارد اتاق عمل مي شوند :

الف ) در اورژانس پذيرش شده و پرونده تشكيل داده اند .

ب)در ساير بخش ها پذيرش شده و پرونده تشكيل داده اند .

ج)عمل جراحي لوكال و سرپايي دارند و پرونده سرپايي تشكيل داده اند .

زماني كه بيمار به اتاق عمل منتقل مي شود ،هنگام پذيرش بيمار ، نام بيمار با دستبند و پرونده

 

بيمار تطبيق داده مي شود. رضايتنامه عمل جراحي چك مي شود، گرافي، سونوگرافي، آزمايشات و مشاوره هاي بيمار چك مي گردد و دريافت مي شود. اگر بيمار نياز به رضايت ويژه داشته باشد، (در فرمهاي خاصي كه در اتاق عمل موجود است) رضايت ويژه از والدين يا همسر يا فرزندان بيمار گرفته مي شود. بيمار بايد بدون دندان مصنوعي، زيورآلات و آرايش و بالباس و كفش اتاق عمل وارد اتاق عمل شود. از بيمار و همراه وي در مورد سابقه ابتلا به بيماري خاص، حساسيت ويا مشكل خاص بيمار سوال مي گردد و اگر مورد خاص و حائز اهميتي بود در برگه شماره 8 ثبت مي گردد و بر روي يك چسب نوشته مي شود و روي كليشه پرونده چسبانده مي شود. پس از انجام اين مراحل و چك كردن برگه شماره 8 در كادر مخصوص پذيرش بيمار به اتاق عمل در همان برگه شماره 8 تاريخ و ساعت ورود بيمار به اتاق عمل نوشته مي شود و توسط پرستار يا تكنسين بيهوشي مربوطه مهر و امضا مي شود. اگر عمل سرپايي باشد و پرونده سرپايي تشكيل داده باشد. ساعت وتاريخ ورود به اتاق عمل در برگه اول پرونده يعني برگه پذيرش بيمار ثبت و مهر و امضا مي گردد .

ترخيص :

اگر عمل بيمار سرپايي باشد و بيهوشي نگرفته باشد پس از تكميل پرونده توسط جراح مربوطه تكميل برگه مصرفي و برگه جراحي ايمن و برگه شرح عمل توسط سيركولر ،پرونده بيمار به همراه وي داده مي شود تا جهت تسويه حساب به حسابداري ارسال شود .پس از انجام تسويه حساب و دريافت برگه ترخيص از همراه بيمار ، بيمار اجازه خروج از اتاق عمل را دارد (اگر نمونه برداري انجام شده ،فرمهاي مربوطه همراه با نمونه بيمار هم به به همراه پرونده فرستاده مي شود ) اگر بيمار سرپايي نباشد و بيهوشي گرفته باشد پس از تكميل پرونده توسط جراح و متخصص بيهوشي ،توسط پرستار(پرسنل ) اتاق عمل پرونده به ريكاوري فرستاده ميشود . فقط زماني كه به دستور پزشك داروي خاصي (غير از بيهوشي ) به بيمار زده شود در برگه گزارش پرستاري ثبت مي گردد. درغير اين صورت هيچ گزارشي نياز نيست نوشته شود .

پس از انتقال بيمار به ريكاوري ،بيمار توسط پرسنل ريكاوري تحويل گرفته و مانيتورينگ مي گردد .مدت زمان مورد نياز براي ماندن بيمار در ريكاوري بستگي به شرايط و حال بيمار دارد .

پرسنل ريكاوري موظف به تكميل برگه ريكاوري (برگه شماره 10 ) مي باشند :

در بالاي برگه نوع عمل، نوع بيهوشي و تاريخ عمل ثبت مي شود .

زمان ورود بيمار به ريكاوري (همان ساعت پايان بيهوشي ) ثبت مي گردد .

علائم حياتي بيمار، وضعيت بيداري بيمار(Sleep/Awake)، رنگ پوست، سيانوز پوست يا طبيعي بودن آن ثبت گرديده و توسط پرستار مهر و امضا مي گردد (پرستار يا پرسنل بيهوشي ريكاوري ) تا زماني كه وضعيت بيمار Stable شود ،اورينته شود و قابل انتقال به بخش باشد مجددا علائم حياتي و ساير موارد بررسي ،ثبت مي گردد ،پس از هماهنگي با بخش مربوطه ،ساعت خروج بيمار از ريكاوري ثبت شده ،مهر و امضا شده و بيمار به همراه پرستار و بيمار بر به بخش فرستاده مي شود (بيماري كه بيهوشي اسپاينال گرفته تا زمان برگشت حس و حركت پاهايش در ريكاوري مي ماند ). قابل ذكر است اقدامات انجام شده در ريكاوري (مثلا O2 تراپي ،مانيتورينگ و سرم درماني و غيره )و ساعت خروج بيمار از ريكاوري در پشت برگه 10 هم نوشته و مهر و امضا مي گردد . در شيفت صبح غيرتعطيل پرستار ريكاوري بيمار را به بخش منتقل مي كند ولي در ساير شيفت ها پرستار از بخش مربوطه به اتاق عمل مي آيد و بيمار را منتقل مي كند .

اعزام :

بيماري كه نياز به اعزام دارد پس از اينكه پذيرش بيمار توسط پزشك مربوطه و سوپروايزر گرفته شد ،فرم مربوط به اعزام تكميل مي گردد و يكي از پرسنل بيهوشي به همراه بيمار فرستاده مي شود . كليه گرافي ها و آزمايشات بيمار به همراه پرونده بيمار فرستاده مي شود .

خدمات ارائه شده به بيمار در اتاق عمل :

كليه اعمال جراحي به غير از عمل جراحي قلب و ليپوساكشن و پيوند اعضا در اتاق عمل اين مركز انجام مي شود .

اعمال جراحي به صورت الكتيو و اورژانس قابل انجام مي باشد .

بيماران به صورت بستري يا سرپايي پذيرش مي شوند .

اعمال جراحي تسكيني ،ترميمي ،تشخيصي ،زيبايي و درماني روتين اين مركز مي باشد .

تجهيزات:

در هر اتاق عمل يك دستگاه ونتيلاتور (ماشين بيهوشي ) ،يك دستگاه فول مانيتورينگ پرتابل ،يك دستگاه ساكشن پرتابل ،يك دستگاه كوترباپيلار ،يك چراغ سيالكتيك ،يك تخت جراحي ،يك نگاتوسكوپ ،يك كمد براي تجهيزات جراحي ،يك ترالي براي داروهاي مورد نياز بيهوشي ،لارنگوسكوپ و وسايل لوله گذاري ،فايل وسايل مصرفي پزشكي موجود مي باشد.

ساير تجهيزات اتاق عمل :

دستگاه فيكو ، ميكروسكوپ ، دستگاه سنگ شكن ، دستگاه لاپاراسكوپي ،دستگاه سيگموئيدسكوپي ، دستگاه آرتروسكوپي ، دستگاه Carm براي انجام گرافي حين عمل ، دستگاه فور ، دستگاه اتوكلاو  چشمي ، وارمر نوزاد ،بويلر ،وارمر خون ، گلايدوسكوپ (ويدئو لارنگوسكوپ ) ، پمپ انفوزيون ، ترالي احيا  و تجهيزات مصرفي ديگر

داروهاي مصرفي:

داروهاي اصلي بخش: داروهاي بيهوشي(مخدرها،شل كننده ها،بيهوش كننده ها)وداروهاي ترالي احيا مي باشند .

مخدرها شامل : فنتانيل ، رمي فنتانيل، منوفنتانيل،مورفين ،پتدين ، آنتي دوت مصرفي نالوكسان

شل كننده هاي مصرفي شامل  : آتراكوريوم ،سيس آترا (نيمبكس ) ،سوكسينيل كولين (ساكس)

داروهاي كمك بيهوشي شامل : آنتي كلينرژيك ها ،آنتي هيستامينها ،باربيتوراتها ،بنزوديازپين ها ،ايپوئيدها ،شل كننده هاي عضلاني

داروهاي مصرفي براي اعمال جراحي لوكال و سرپايي : ليدوكائين 2 %

داروهاي مصرفي براي بي حسي هاي نخاعي : ليدوكائين 5 % و ماركائين اسپانيال

قطره هاي چشمي شامل : تتراكائين ،پيلوكارپين ،سولفاستاميد ،كلرامفنيكل ،بتامتازون

ساير داروها : شياف هاي ديكلوفناك و استامينوفن ،ترانگزاميك اسيد ، افدرين ،آپوتل (استامينوفن وريدي ) ،ماركائين ،پروكائين آميد ،مترژين ، سنتوسينون ،كارپول ،جنتامايسين ،بتامتازون

سرمهاي مصرفي بخش : رينگر ، يك سوم دوسوم ،قندي نمكي ،قندي ، مانيتول ،رينگر لاكتات ،نرمال سالين ،سرم شستشو ،بالانس سالت ،گلايسين ،والوون

قوانين اختصاصي بخش:

1- با توجه به حساسيت اين بخش، ورود به اتاق عمل با لباس معمولي ممنوع و حتما قبل از ورود بايد لباس مخصوص اتاق عمل پوشيده شود و با كفش و يا دمپايي مخصوص وارد بخش شد.

2- الزامات مربوط به البسه:

خانم ها: پيراهن، شلوار و مقنعه تميز( مانتو يا فرم) پنبه اي يا نخي به رنگ سبز يا آبي كه تنگ و يا زياد گشاد ( براي جلوگيري از تماس با وسائل استريل و آلوده شدن آنها) نباشد.

آقايان: شلوار و پيراهن كه بهتر است پيراهن داخل شلوار قرار بگيرد تا علاوه بر آلوده نشدن وسائل از ريختن پوستههاي بدن به بيرون جلوگيري كند. بهتر است شلوار در قسمت پايين كشباف باشد.

براي ورود به اتاق استفاده از كلاه و ماسك الزامي است.

3- در هر شيفت صبح غير تعطيل، سه نفر از پرسنل به ازاي هر اتاق در برنامه حضور دارند. دو نفر پرسنل اتاق عمل ( سيركولر- اسكراب) و يك نفر پرسنل بخش بيهوشي. در ساير شيفت ها دو نفر پرسنل اتاق عمل و دو نفر پرسنل بيهوشي انجام وظيفه مي كنند.

4-  حضور پرسنل اتاق عمل و پرسنل بيهوشي ماداميكه در يك اتاق، عمل جراحي در حال انجام است، تا زمانيكه بيمار به ريكاوري منتقل ميگردد الزامي است. پرسنل اسكراب كه كمك جراح است و از كنار جراح نمي رود، پرسنل سيركولر هم بايد ردر اتاق حضور داشته باشد و احتياجات جراح و اسكراب را پيش بيني و برآورده كند. پرسنل بيهوشي هم كه بايد به طور مداوم بيمار را مانيتور كرده و او را manag كند.

5- دقت درجمع آوري وارسال نمونه هاي خارج شده ازبدن بيمار توسط پرسنل سيركولر اتاق عمل

6- آماده كردن ابزار جراحي در ابتداي عمل و جمع اوري، شستشو، پك كردن و فرستادن ابزار جهت استراليزاسيون به CSR ( اتوكلاو) در انتهاي عمل

7- قرار دادن قرص فرمالين( در جعبههاي مخصوص وسائل) و تعويض به موقع انها جهت استراليزاسيون ابزار جراحي كه قابل استراليته با اتوكلاو يا فور نمي باشد.

8- كنترل، تكميل و ضدعفوني اتاق عمل، ابزار جراحي و بيهوشي و تجهيزات در ابتدا و انتهاي هر شيفت و اطلاع به سرپرستار بخش در مورد نواقص و اشكالات.

9- كمك به جراح توسط اسكراب در حين عمل و انجام اكسپژور، ليگاتور كردن عروق و ...

10- دقت در سرويس دهي مناسب  و كنترل بيماران و چك كردن آنها، كنترل پرونده و برگه پذيرش بيمار و اطمينان از صحت نوع عمل، ناحيه عمل توسط جراح، متخصص بيهوشي، پرسنل اتاق عمل و بيهوشي

11- مراقبت احسن از سلامت، پوشش و امنيت بيمار پس از بيهوشي.

دفاتر بخش :

1-دفتر ثبت اعمال جراحي ساليانه به تفكيك پزشكان

2-دفتر ثبت زايمان بدون درد

3-دفتر ثبت اعمال جراحي عصرو شب و روزهاي تعطيل

4-دفتر ثبت پاتولوژي

5-دفتر گزارش موارد خاص شيفت و رفتار پرسنل

6-دفتر آموزشي

7-دفتر ثبت وسايل دريافتي يا تحويلي بيماران

8-دفتر ثبت تاريخ تعويض قرص فرمالين وسايل

9-دفتر ثبت بيماراني كه Carm گرفته اند .

10-دفتر ثبت اشعه UV و زمان ان

11-دفتر مربوط به ابزار ست هاي جراحي

12-دفتر ثبت بيماراني كه پمپ بي درد دريافت كرده اند .

13-دفتر بورد اموزشي

14-دفتر خطا و خطر

15- دفتر ريكاوري

پرونده نويسي :

پرونده نويسي در اتاق عمل در قسمت پذيرش و ترخيص توضيح داده شد .

مهم : ساعت ورود و خروج بيمار از اتاق عمل ،علامت زدن آيتم هاي برگه شماره 9پرونده ،مهر و امضا كردن برگه هاي مصرفي ،برگه جراحي ايمن ،برگه شماره 8 ،9 ،10 ( در برگه شماره 9 صحت شمارش گازها تاييد مي شود و معلوم مي گردد كه آيا بيمار نمونه داشته است يا خير .

نحوه تحويل و تحول در بخش :

پرسنل در ابتداي هر شيفت موظف به چك وسايل اتاق عمل هستند و چك ليست مربوطه را بايستي تكميل و امضا نمايند .

پرسنل بيهوشي بايد چك ليست وسايل بيهوشي را تكميل كند .

ابزار و تجهيزات جراحي ابتداي هر شيفت موظف به بررسي كمبود وسايل ،خرابي و نقصان ان ها و اطلاع از صحت عملكرد وسايل مورد نياز مي باشند .

نكته : درهر شيفت پرسنلي كه سابقه بالاتري دارد مسئول شيفت مي باشد و جوابگوي موارد پيش آمده نيز مي باشد .

نكات قابل توجه : 

1.ارتباط عاطفي مناسبي با بيماران برقرار كنيد. 

2.مهارتهاي ارتباطي را پياده كنيد. 

3. پوشش  بيماران در ادميت ، اتاق بيهوشي ،اتاق عمل و ريكاوري رعايت شود. 

4.در سالم نگاه داشتن تجهيزات كوشا باشيد. 

5.رعايت سكوت واحترام براي همگان الزامي است

6.رعايت شئونات اسلامي و پوشش مناسب براي پرسنل الزامي است. 

واحد كامپيوتر 

 

Hospital Information System سیستم اطلاعات بیمارستانی. در معنای گسترده تر HIS را سیستم اطلاعاتی سلامت در بيمارستان می گویند. واقعیت اين است که امروزه یک بیمارستان نمی تواند همچنان بصورت سنتی کار پروسه پرونده بستری یا سرپائی بیمار را انجام دهد. از جمله اهداف يك HIS مي توان به پائین آوردن زمان پذیرش ، زمان ترخیص ، زمان انتقال بیمار ، زمان درخواستهای پاراکلینیکی ، زمان اخذ جوابها ، زمان مراجعه به اطلاعات قبلی پرونده ، بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات ، تسریع ارتباطات بین بخشی و در نهایت بالابردن میزان رضایت بیمار ، ارائه خدمات بهتر ، دریافت آمار و گزارشات روزانه و زمانی ، اطلاع از وضعیت درآمد و هزینه بیمارستان ، تعدیل نیروها و غیره مسائلی هستند که نیاز بیمارستان به HIS را دو چندان می کنند. همچنين برای افزایش دقت و تسریع در ارائه خدمات به بیمار ، تسريع در تشکيل و گردش پرونده دربيمارستان ، بازيابي سريع پرونده براي اهداف گوناگون همچون تحقيقات و مطالعه دانشجويان ذيربط و امکان استفاده آسان از مدارک پزشکي و... وجود HIS درهر بيمارستاني ضروری است. HIS تمامی این مسائل را برای بیمارستان حل می کند و بیمارستان را از یک سازمان سنتي به یک مرکز مدرن درمانی تبدیل می کند. البته سيستم اطلاعات بيمارستاني فقط در مسائل درماني خلاصه نمي شود. آنچه مسلم است بيمارستان سازماني متشكل از بخشها و واحدهاي كلينيكي و پاراكلينيكي است كه در كنار واحدهاي پشتيباني مجموعه واحدي را تشكيل داده و هدف مشخصي را دنبال مي كند.يكي از مزيت هاي HIS اين مركز open soruce بودن آن است كه توسط مسئول كامپيوتر مي توان تغيرات مورد نظر را در برنامه اعمال كرد و كاستي هاي آنرا برطرف كرد و آنرا توسعه داد.به همين خاطر كليه پرسنلي كه با برنامه كار مي كنند ميتوانند با ارائه طرحها و نظرات خود به كميته پيشنهادات هم از امتياز پيشنهادات بهرمند شوند و هم در امر به روز رساني و توسعه برنامه بيمارستان سهيم شوند.

واحد بهبود كيفيت و حاكميت باليني بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد