صفحه اصلی | سایت دانشگاه | اخبار | پست الکترونیک | تماس با ما

پيــــوندها

rahbarpresident

نظر شما چیست؟

به نظر شما آموزش كار كنان مفيد است
 

ورود کاربران



گزارش خطا و خطر

khata_khatar

رسيدگي به شكايات

shekayat



واحد هاي درماني
جراحی مردان PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط jalali   
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۲

بسمه تعالي

بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد

كتابچه معرفي بخش جراحي مردان

تنظيم كنندگان :مسئول محترم بخش جراحي مردان و پرسنل محترم بخش

مقدمه :

بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد از مراكز درماني دولتي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ميباشد كه از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است اين بيمارستان 156 تخت خوابي است. يكي از بخش هاي اين مركز بخش جراحي مردان است كه اين بخش خدمات ويژه اي به بيماران ارائه مي دهد .در اين كتابچه ما قصد داريم شما را با اين بخش آشنا كنيم .

ساختمان بخش :

بخش جراحي مردان در طبقه اول بيمارستان در انتهاي سالن و در مجاورت بخش جراحي زنان قرار دارد. اين بخش داراي 25 تخت بستري مي باشد .اين بخش داراي  6 اتاق بستری ،حمام و سرویس بهداشتی ،رختکن، استراحت پرسنل ،انبار تجهيزات ،انبار لباس و ملحفه ،استيشن پرستاري ةداخل استيشن انبار اتاق استراحت پرسنل و سرويس بهداشتي پرسنل ،اتاق منشي بخش و ترالي احيا مي باشد .اتاق 1 اتاق مخصوص بيماران ENT شامل 4 تخت ، اتاق شماره 2 اتاق ايزوله بخش كه براي بيماران عفوني و گاهي بيماران نياز به ICU مي باشد كه سرويس بهدشتي جداگانه دارد .اتاق شماره 3 مخصوص بيماران جراحي عمومي شامل 6 تخت ،اتاق شماره 4 مخصوص بيماران اورولوژي شامل 4 تخت ،اتاق شماره 5 مخصوص بيماران اورولوژي و گاهي ENT شامل 4 تخت ،اتاق شماده 6 مخصوص بيماران ارتوپدي و شكستگي ها شامل 6 تخت  .اين بخش مانند ديگر بخش هاي بيمارستان به سيستم رايانه اي با برنامه ي HIS متصل مي باشد.

پرسنل بخش :

1-سرپرستار بخش

2- Staff بخش

3-كارشناسان پرستاري 5 نفر

4-بهياران 5 نفر

5-منشي بخش

6-خدمات

پذيرش : 

بيماران بخش جراحي مردان به دو صورت پذيرش مي شوند و يا از بخش هاي ديگر به خصوص ICU و اورژانس پذيرش مي شوند و در بخش بستري مي شوند و يا به صورت سرپايي از مطب پزشكان با دستور بستري مراجعه مي كنند و براي آنها تشكيل پرونده ميشود و بستري يا آماده عمل مي شوند .

بيمار پس از بستري توسط پزشك ويزيت شده و اقدامات تشخيصي و درماني لازم براي وي انجام ميشود از قبيل انجام آزمايشات و گرافي هاي لازم و نوار قلب .

پس از انجام آزمايشات اقدامات درماني لازم به دستور پزشك براي بيمار انجام مي شود و يا براي انجام جراحي لازم به اتاق عمل فرستاده مي شود .

زماني كه بيمار براي عمل جراحي مي آيد لباس بيمار تعويض مي شود و لباس اتاق عمل مي پوشد .يك عدد IV مناسب از بيمار گرفته مي شود از نيمه شب روز عمل NPO مي گردد اطلاعات و آمادگي هاي لازم دوباره يادآوري مي شود و درصورتي كه دستورات دارويي قبل از عمل داشته باشد  اجرا مي شود.بيمار سونداژ مي شود و vs بيمار ثبت مي شود .جواب آزمايشات بيمار حتما روي پرونده وي ضميمه مي شود و فرم شماره 8 توسط پرستار شيفت تكميل مي شود و پرونده تكميل مي شود و دستبند شناسايي بيمار (شامل اطلاعات نام و نام خانوادگي بيمار ،مورد جراحي ،پزشك معالج ،تاريخ عمل ،Vs بيمار ) به مچ بيمار بسته مي شود وقتي لباس اتاق عمل به بيمار پوشانده شد منتظر دستور پزشك جهت انتقال بيمار به اتاق عمل مي شويم .

كليه اطلاعات بيمار در سيستم HIS ثبت مي شود. 

ترخيص : 

وقتي بيمار بهبودي پيدا كرد بر اساس نظر پزشك  يا بر اساس رضايت شخصي بيمار ترخيص صورت مي گيرد در زمان ترخيص با ميل شخصي تمام اطلاعات لازم و عواقب ناشي از ترخيص زودتر را به بيمار و همراه وي گوشزد مي كنيم .كه درهر صورت بيمار بعد از مراجعه به واحد حسابداري و دريافت برگه تسويه حساب از حسابداري به بخش رجوع داده مي شود و بيمار مي تواند از بخش ترخيص شود در اين هنگام نسخه اي از برگه خلاصه پرونده به صورت كامل به بيمار و همراه وي داده مي شود .در هنگام ترخيص بيمار ،آموزش هاي لازم به بيمار و همراه وي داده مي شود .ترخيص بيمار در سيستم HIS ثبت مي شود .

اعزام : 

درصورت نبود امكانات لازم بيمار به بيمارستان مجهزتر اعزام ميوشد .

1-داشتن دستو اعزام از پزشك معالج

2-پركردن برگه اعزام و حين اعزام

3-گرفتن پذيرش از بيمارستان مقصد توسط پزشك معالج در غير اينصورت تماس با ستاد هدايت 

4-تماس با همراهان جهت حضور

5-هماهنگي با نقليه و آمبولانس جهت انتقال بيمار

6-ثبت در دفتر پذيرش و ترخيص

7-برگشت دادن داروهاي اضافي بيمار به داروخانه

8-تسويه حساب بيمار

خدمات ارائه شده به بيمار در زمان بستري در بخش:

در بخش جراحي مردان انواع جراحي هاي ENT ،جراحي عمومي ،جراحي ارتوپدي ،جراحي اورولوژي و گاهي جراحي هاي تشخيصي انجام مي شود .

درطول زمان بستري و هنگامي كه بيمار توسط پرستار از اتاق عمل تحويل گرفته مي شود پرستار به نكاتي مانند عدم خواب آلودگي ،خواب عميق ،كنترل محل دقيق زخم ،و پانسمان بيمار توجه مي كند .در صورتي كه اين موارد را دارا باشد بيمار را از اتاق عمل تحويل نمي گيرد و منتظر مي ماند تا علائم برطرف شود .

اگر بيمار تحويل گرفته شد ساعت ورود بيمار به بخش دقيقا ثبت مي شود و شرح حال بيمار

نوشته  مي شود .به محض ورود به بخش vs بيمار دقيقا هر 15 دقيقه يكبار گرفته مي شود و ثبت مي شود توجه به I/O بيمار ضروري است .درصورتي كه بيمار احساس درد داشت با نظر پزشك براي وي مسكن تجويز مي شود .كليه اقدامات و دستوراتي را كه پزشك جراح بيمار براي وي بعد از عمل نوشته است دقيقا در كاردكس و كارت دارويي بيمار ثبت ميشود .در طول مدت بستري در صورت نياز ،پانسمان زخم تعويض مي شود و به ترشحات زخم توجه مي شود .سرم بيمار به خصوص تا زماني كه بيمار npo باشد دقيقا تنظيم مي شود .و آنتي بيوتيك در هر شيفت در سر ساعت مصرف مي شود يا انفوزيون مي شود .كليه اقدامات در هر شيفت توسط پرستار بيمار ثبت و مهر و امضا مي شود .

تجهيزات زايشگاه : 

ترالي احيا

دستگاه ساكشن

فشارسنج

دستگاه پالس اكسيمتري

كيف احيا

ويلچر و برانكارد

وغيره

داروهاي مصرفي:

شامل داروهاي ترالي احيا ،آتروپين ،اپي نفرين ،ليدوكائين ،ديگوكين ،ايندرال ،آدنوزين ،دوپامين ،داروهاي انتي بيوتيكي مانند جنتامايسين و غيره و داروهاي مخدر مثل پتدين ،متادون

نكته :تعيين دوز  داروهاي بخش توسط پزشك انجام مي شود و محاسبه و اجراي دستورات درست با دوز درست توسط پرستار انجام و ثبت مي شود .داروهاي مورد نياز بيماران بخش طبق دستور پزشك روزانه توسط Staff بخش ليست شده و به داروخانه ارسال مي شود تا تهيه شود

دفاتر بخش :

1-دفتر گزارش نويسي

2-دفتر vs

3-دفتر تقسيم كار

4-دفتر ثبت آزمايشات

5-دفتر شكايات

6-دفتر جابه جايي شيفتها

7-دفتر آموزش بخش

8-دفتر بورد آموزشي

9-دفتر تحويل و تحول وسايل بخش و ترالي احيا

10-ذونكن آموزش بخش

پرونده نويسي :

برگه شماره 8 پرونده براي بيماراني كه آماده اتاق عمل هستند تكميل مي شود (شامل تاريخ و ساعت عمل ،تشخيص ،نوع عمل ،VS بيمار ،داروهاي مصرف شده بيمار )

بعد از عمل برگه vs بيمار تكميل مي شود

برگه دستورات پزشك توسط پرسنل تيك زده ميشود و اجرا مي شود .

برگه كنترل IO براي بيماراني كه نياز به IO دارند ثبت مي شود .

نحوه تحويل و تحول در بخش :

مسئول يا سوپروايزر هر شيفت در پايان شيفت بيماران را يكي يكي تحويل سوپروايزر شيفت بعد مي دهند و تمامي اقداماتي كه براي بيمار در آن شيفت انجام شده را براي تحويل گيرنده شيفت توضيح مي دهد .

مسئول هر شيفت بايستي اقدامات انجام شده براي هر بيمار را به دقت بررسي كرده و درصورت اشكال در هر اقدام براي از مسئول هر بيمار مي خواهد كه مشكل را برطرف كند .

همچنين مسئول بخش تمام وسايل و اتاق ها را از خدمه بخش تحويل مي گيرد .

مسئول شيفت داروهاي ترالي احيا و استوك دارويي، وسايل و تجهيزات بخش را از شيفت قبل تحويل گرفته و به شيفت بعد تحويل مي دهد .

نكات قابل توجه : 

1.ارتباط عاطفي با بيماران برقرار شود. 

2.مهارتهاي ارتباطي را پياده كنيد. 

3. Privacy بيماران در ادميت و معاينات رعايت شود. 

4.در سالم نگاه داشتن تجهيزات كوشا باشيم. 

5.تحويل وتحول در كنارتخت بيمارصورت بگيرد. 

6.رعايت سكوت واحترام براي همگان الزامي است

 

واحد بهبود كيفيت و حاكميت باليني بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد

7.رعايت شئونات اسلامي و پوشش مناسب براي پرسنل الزامي است

 
دیالیز PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط jalali   
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۷

 

 

نام بخش: دیالیز

رئیس بخش: جناب آقای دکتر شهرام سجادیه

سرپرستار بخش: سرکار خانم فاطمه مرادی

ظرفیت بخش: 14 تخت

محل قرار گیری بخش در ساختمان بیمارستان:بخش دياليز در قسمت غربي بيمارستان در طبقه همكف و در ابتداي ورودي اصلي بيمارستان قرار دارد و داراي ورودي جداگانه در كنار درب بيمارستان مي باشد.

شماره داخلی: 285 289

مقدمه :

بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد از مراكز درماني دولتي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ميباشد كه از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است. يكي از بخش هاي اين مركز بخش همودياليز مي باشد كه خدمات ويژه اي را به بيماران با مشكلات حاد يا مزمن كليوي، طبق دستور پزشك نفرولوژيست  ارائه مي دهد. در اين كتابچه ما قصد داريم شما را با وظايف پرسنل و تجهيزات موجود در اين بخش آشنا كنيم.

تعريف : دياليز عبارت است از تصفيه خون بيمار، شامل برداشت اوره و كراتينين و موارد اضافي و سمي خون مانند فسفر ، پتاسيم ،كلسيم ،سديم ، منيزيم و غيره كه به دو صورت خوني و صفاقي انجام مي شود .دياليز صفاقي از طريق غشاء نيمه تراواي پرده شكمي انجام مي شود و همودياليز از طريق فيلترهاي مخصوص دياليز و ماشين دياليز انجام مي گيرد .

ساختمان بخش :

بخش دياليز در قسمت غربي بيمارستان در طبقه همكف و در ابتداي ورودي اصلي بيمارستان قرار دارد و داراي ورودي جداگانه در كنار درب بيمارستان مي باشد. اين بخش داراي اتاق RO (دستگاه تبديل آب به آب مقطر)،اتاق رختكن بيماران ،سرويس بهداشتي بيماران ،اتاق غذاخوري بيماران ،اتاق رختكن پرسنل ،سرويس بهداشتي پرسنل ،آبدارخانه ،انبار مركزي بخش ،استيشن پرستاري ،بخش ايزوله داراي سرويس بهداشتي و رختكن جداگانه و بخش همودياليز مي باشد .  بخش همودياليز مانند ديگر بخش هاي بيمارستان به سيستم رايانه اي با برنامه ي HIS متصل مي باشد.

پرسنل شامل :

1- مسئول بخش  

2- كارشناسان پرستاري 

3-بهیار 

4-منشی  

5-خدمه  

پذيرش :

طريقه پذيرش بيمار دياليزي به اين صورت است كه بيمار به همراه كپي صفحه اول دفترچه بيمه و يك عدد عكس و معرفي نامه از پزشك معالج مبني بر دستور پزشك براي چگونگي انجام دياليز و جواب آزمايش انتي ژن وارد بخش شده و پذيرش مي شود و براي وي پرونده تشكيل مي شود .و ساليانه پرونده تمديد شده و كليه اطلاعات بيمار داخل همان پرونده قرار مي گيرد . 

بستري بيمار دياليزي  :

در زمان بستري بيمار هرگونه شكايت بيمار از موارد زير بايستي قبل ،حين و بعد از دياليز مورد توجه قرار گيرد :

سر درد ،سرگيجه ،اختلال و تاري ديد ،تهوع ، استفراغ ،اسهال ، يبوست ،تب ، لرز ،تنگي نفس ،درد ، خونريزي ،درد قفسه سينه ،تپش قلب ،كاهش سطح هوشياري ،بي خوابي ،ضعف ، خستگي ،تغيير ميزان اشتها ،تغيير در عملكرد فيستول

كليه نتايج آزمايشات بيمار قبل از دياليز بايستي چك شود .

مراقبت هاي ضمن دياليز :

چك علائم حياتي بيمار هريك ساعت (فشارخون ، نبض ،درجه حرارت ،تنفس ،وضعيت هوشياري بيمار ) ،تنظيم دور دستگاه ،چك درجه حرارت و بررسي مداوم دستگاه، حالات بيمار و پاسخ بيمار به دياليز .

نكته : در ابتداي ورود بيمار به بخش دياليز بهتر است او را با بيماران سرحال كه بطور موفقيت آميزي با بيماري خود تطابق يافته اند آشنا نمايند تا تصوير مثبتي از دياليز در ذهن بيمار ايجاد شود .و نيز آموزشهاي لازم با توجه به درك بيمار در مورد فرآيند دياليز ،مراقبت هاي قبل و بعد از دياليز ، مراقبتهاي تغذيه اي  به وي داده شود .

در هنگام دياليز بايستي وزن بيمار قبل و بعد از دياليز براي تنظيم اولترا فيلتراسيون مشخص و ثبت شود .

در حين دياليز بايستي فشارخون ،نبض ،تنفس و درجه حرارت بيمار كنترل شود .

نكته : بیماران مراجعه کننده به این مرکز جمعا 86 نفر می باشد که در هر نوبت 13 نفر بستری می شوند و یک نفر در اتاق ایزوله دیالیز می شود.

اتاق ايزوله :

بيماراني كه در بخش ايزوله دياليز مي شوند، آنتي ژن مثبت هستند( HBSAG+) و ناقل بيماري هپاتيت؛ بنابراين همراهان اين بيماران علاوه بر انجام واكسيناسيون هپاتيت بايد آموزش كامل را در رابطه به جدا بودن تمام وسايل شخصي بيمار مثل ظروف، حوله و ...  براي تماس كمتر با ديگر افراد دريافت كنند. اتاق ايزوله داراي تمام وسائل و تجهيزات پزشكي خاص از جمله دستگاه دياليز، تخت، ترازو، دستگاه فشار سنج،  دستگاه ساكشن، كپسول اكسيژن و ... است. علاوه بر در ورودي اتاق ايزوله كه به سمت بيرون و فضاي آزاد است، درب ديگري كه به بخش دياليز باز مي شود، برايكمك ديگر پرسنل به پرسنل دياليز در مواقع اورژانسي استفاده مي شود.  پرستار اتاق ايزوله بايد كانلا شرايط ايزوله را رعايت و از ماسك، دستكش و عينك محافظ استفاده نمايد. پرستار بايد در حين وصل و جداسازي بيمار از دستگاه از نيدل استيك شدن جلوگيري نمايد و لاين هاي خوني و ترشحات در داخل سطل عفوني قرار بگيرد و به صورت و چشم ها پاشيده نشود. پرستاران بايد عليه بيماري هپاتيت واكسينه شوند.  پس از پايان دياليز تمامي دستگاها بايد ضد عفوني شده و براي بيمار بعدي آماده گردد. شستشوي اتاق ايزوله هر هفته يك بار انجام ميشود و اين اتاق به طور مرتب اشعه گذاري مي شود.

مراقبت هاي پس از دياليز :

پس از جدا شدن بيمار از دستگاه دياليز بايد بيمار از نظر حال عمومي كنترل شود و علائم حياتي بيمار چك شود .نيدل هاي شرياني از دست بيمار خارج شود و پس از اطمينان از قطع خونريزي ناحيه مورد نظر چسب زده شود .(نبايد به فيستول بيمار آسيب وارد شود)

درصورتي كه بيمار داراي اكسس موقت است بايد ناحيه اكسس پانسمان شود و درصورتي كه اكسس دائم داشته باشد تا 2 هفته بايد پانسمان شود و پس از آن نيازي به پانسمان نيست .

آزمايشات بعد از دياليز در صورت نياز انجام مي شود .وزن بيمار كنترل و ثبت مي شود و داروهاي تجويزي بعد از دياليز بيمار تزريق مي شود .

اقدامات پرستاري هنگام مواجهه با شكايات بيمار هنگام دياليز:

بيماران در حين دياليز دچار عوارضي مي شوند كه با توجه به نوع عارضه، اقدامات پرستاري ويژه اي صورت مي گيرد.

1-سردرد: استفاده از قرص مسكن مانند استامينوفن يا بروفن

2- كرامپ عضلاني: دقت به اين مورد كه اگر بيمار پيش از وزن .....،در حين دياليز uy مي شود، بايد مقدرا اولتراميلتراسيون افزايش يابدو اگر قرص كربنات كلسيم و يا روكالترول مصرف نمي كنند، با هماهنگي پزشك براي بيمار تجويز شود و در حين دياليز كلرو سديم و يا دكستروز 20% و يا c2100N/s انفوزيون مي شود.

3- تهوع استفراغ( بيشتر در جلسات اول): كنترل BP بيمار  و در صورتيكه BP پايين بود، كلرو سديم و نرمال سالين تزريق شود و Uy بيمار كاهش يابد و يا فيلتر كوچكتر براي بيمار استفاده شود و در صورتيكه BP بيمار بالا رود، بايد با هماهنگي پزشك دارو تجويز شده و BP بيمار كنترل شود؛ يا بيمار در حين دياليز مواد غذايي مصرف نكند. مواد غذايي دياليز باعث تجمع خون در سيستم گوارشي شده و باعث كاهش BP و به دنبال آن فيستول بيمار نيز با خطر از كار افتادگي مواجه مي شود.

4- هايپوگلايسمي: قند خون بيمار در ابتدا با گلوكومتر  چك مي شودو در صورت پايين بودن قند خون 20% دكستروز به بيمار تزريق مي شودو بيمار آموزش چگونگي دريافت انسولين را دريافت مي كند.

پرستار در  جريان دياليز از زمان وصل بيمار به دستگاه تا پايان دياليز بايد از بيمار مراقبت نمايد و فشار خون بيمار و هپارين دستگاه مرتب چك شود. لاين هاي شرياني و وريدي از لحاظ كينگ شدن و عدم ورود هوا به لاين ها از طريق اتصالات چك شود.پرموكت بيمار از لحاظ خون دهي كافي و عدم نشت خون براي دياليز و حال عمومي بيمار از لحاظ هايپرتاسيون و هايپر گلاسمي و chest pain مرتب چك شده و به محض شاكي شدن بيمار از سردي بدن، كاهش فشار خون، عرق سرد و لرزشBP بيمار كنترل شده، انجام شوك پوزيشن، كاهش uy بيمار و تزريق كلرو سديم و دكستروز 20% و NS طبق نياز. در صورتيكه بيمار از درد قفسه سينه شكايت داشت، با كنترلBP، قرصtng و مشورت با پزشكcc4 اقدامات لازم انجام گيرد و سرعت دياليز كاهش يابد.

قوانين كلي بخش دياليز:

1-عبور و مرور همراهان در بخش تا حد امكان كم باشد.

2- ورود همراهان يا افراد غير دياليزي با گان و محافظ كفش صورت گيرد.

3- همه بيماران دياليزي با لباس و دمپايي مخصوص دياليز وارد بخش شوند.

4- همه بيماران تا حد امكان قبل از ورود و خروج وزن شوند.

5- همه پرستاران با اتيكت و لباس و كفش مخصوص وارد بخش شوند.

6- آزمايشات ماهانه، سه ماهه و يا شش ماهه همه بيماران انجام شود و  توسط نفرولوژ بخش ويزيت شوند.

7- همه تزريقات و تجويزات دارويي طبق تجويز نفولوژ تزريق گردد.

8- همه پرستاران طبق دفتر تقسيم كار انجام وظيفه نمايند.

9- پذيرش و ترخيص بيماران در هر شيفت توسط پرستار بايد وارد رايانه شود.

10- همه بيماران طبق برنامه براي دياليز مراجعه كنند.

11- پرستار بخش ايزوله فقط مراقبت هاي بيمار ايزوله را انجام ميدهد و به هيچ عنوان وارد بخش دياليز نمي شود.

تجهيزات:

1-تخت دياليز(12 عدد ) به همراه دستگاه دياليز(دو تخت به همراه دستگاه دياليز در اتاق ايزوله قرار دارد )

2-ترالي احيا

3-دستگاه الكتروشوك

4-کپسول اکسیژن 

5-دستگاه ساکشن پرتابل 

6-دستگاه تصویه آب در اتاق RO 

7-ویلچر و برانکارد 

وغيره

داروهاي مصرفي:

آمپول اپركس در دوزهاي 2000-4000-10000 واحد (براي خون سازي بيماران دياليزي ترجيحا به صورت SC و يا IV تزريق مي شود )

آمپول ونوفر 100ميلي گرم كه به صورت انفوزيون در 100 سي سي سرم نمكي تزريق مي شود .

قرص كربنات كلسيم ،قرص بي كربنات سديم ،قرص اسيدفوليك ،B كمپلكس ،B12 و كپسول كلسيتريول، قرص نفروويت  

دفاتر بخش :

دفتر گزارش پرستاري (شامل اقدامات پرستاري صورت گرفته براي بيمار ،مشكلات بيمار ،داروهاي دريافتي بيمار و غيره )

دفتر تحويل وسايل بخش

دفتر ترالي احيا (ثبت كليه داروهاي ترالي و تعداد آن و تاريخ مصرف آن كه در هر شيفت تحول گرفته ميشود )

دفتر تقسيم كار

 

دفتر گزارش بازديد مسئولين

دفتر واكسيناسيون بيماران

پرونده نويسي:

در پرونده بيماران دياليزي برگه مخصوص به نام شيت دياليز يا برگه چارت دياليز موجود است كه اطلاعات مربوط به هر جلسه دياليز بيماران در آن ثبت مي شود (شامل : تاريخ دياليز ،شيفت ،فيلتر و محلول بي كربنات يا استات ،نوع ماشين دياليز ،نحوه دسترسي عروقي ،vs بيمار وزن قبل و بعد از دياليز) 

نكات قابل توجه : 

1.براي ورود به دياليز پوشيدن گان و كاور كفش الزامي است.

2.ارتباط عاطفي مناسبي با بيماران برقرار كنيد. 

3.مهارتهاي ارتباطي را بياموزيد و از آنها استفاده كنيد. 

4.از معطل كردن و سردرگمي بيماران بپرهيزيد. 

5. Privacy بيماران را در ادميت و معاينات رعايت كنيد.

6. در سالم نگاه داشتن تجهيزات كوشا باشيد.

7.تحويل وتحول در كنارتخت بيمارصورت بگيرد. 

8.رعايت سكوت واحترام براي همگان الزامي است.

9. رعايت شئونات اسلامي و پوشش مناسب و نصب اتيكت شناسايي براي كليه پرسنل الزامي است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

واحد حاكميت باليني بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد

آخرین به روز رسانی در پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۹
 
داخلی PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط jalali   
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۵

 

 

 


بسمه تعالي

بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد

كتابچه معرفي بخش داخلي

نزديك به 3/1 عمر ما پرستاران در محيط كار سپري مي شود لذا بجاست كه براي اين زمان برنامه ريزي داشته باشيم .در بخش محيطي فراهم كنيم كه ضمن داشتن بهترين كارايي در پايان هر شيفت فقط خستگي جسمي داشته باشيم .با شادابي در بخش حضور يابيم همكاري صميمانه با همكاران داشته و دلسوزانه به ارائه خدمات پرستاري بپردازيم .

انشاءالله موجب خشنودي و رضاي خداوند باشد .

تنظيم كنندگان :مسئول محترم بخش داخلي و پرسنل محترم بخش

مقدمه :

بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد از مراكز درماني دولتي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ميباشد كه از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است اين بيمارستان 156 تخت خوابي است. يكي از بخش هاي اين مركز بخش داخلي است كه خدمات ويژه اي را به بيماران ارائه مي دهد .در اين كتابچه ما قصد داريم شما را با اين بخش آشنا كنيم .

ساختمان بخش :

بخش داخلي در طبقه اول بيمارستان در انتهاي سالن و در مجاورت بخش اطفال قرار دارد. اين بخش داراي 30 تخت بستري مي باشد و داراي  8 اتاق مخصوص بيماران زن و مرد  ،ايستگاه پرستاري ،سرويس بهداشتي خواهران به همراه حمام , سرويس بهداشتي مردان به همراه حمام , تي شويي ، لنژتميز ،انبار وسايل ،انبار تجهيزات و اتاق پرسنل مي باشد .

در اتاق هاي اين بخش بیماران به تفكيك زن ومرد با تشخيصهاي داخلي ،داخلي اعصاب ،قلبي ،عفوني بستري مي شوند .بيماران زن معمولا در اتاقهاي شماره 1 و 2 و 6 و بيماران مرد معمولا در اتاق هاي شماره 3 ،4 و 5 بستري مي شوند .دو اتاق دو تختي مربوط به بيماران بدحال نيازمند به ونتيلاتور درنظر گرفته شده است.اين بخش مانند ديگر بخش هاي بيمارستان به سيستم رايانه اي با برنامه ي HIS متصل مي باشد.

پرسنل بخش :

1-پزشكان متخصص (3 پزشك داخلي ،3 پزشك داخلي اعصاب ،4 پزشك متخصص قلب و يك پزشك متخصص بيماريهاي عفوني )

2-مسئول بخش

3-staff بخش

4-كارشناسان پرستاري

5-منشي بخش

6-خدمات

مسئول بخش: تحويل شيفت ،تهيه ليست (آزمايشات ،سونوگرافي ،سي تي اسكن ،ارسال نمونه خلط ،ECG ،اكو ) و پيگيري موارد كاردكس ،همراهي با پزشك در ويزيت بيماران ،رسيدگي به شكايات ارباب رجوع ،رسيدگي به مشكلات بخش و پيگيري براي رفع نواقص و  كمبودها و نوشتن گزارش شيفت از وظایف مسئول بخش می باشد .

Staff بخش: مسئول نوشتن تقسيم كار و نوشتن شماره تخت بيماران و پزشك به تفكيك مي باشد و نيز نوشتن ليست دارويي،چك دوره اي تاريخ داروها و تجهيزات كيف احيا و ترالي احيا ،پذيرش بيمار ،پيگيري مشاوره ها مي باشد .

پذيرش :

 

هنگامی که  از بخش های  ديگر براي پذيرش گرفتن برای بيمار تماس مي گيرند درصورت داشتن تخت خالي پذيرش داده مي شود و پرستار بايد راجع به وضعيت عمومي بيمار مثل داشتن لوله معده ،سوند ادراري ،،ميزان هوشياري و غيره اطلاع حاصل کند که این امر باعث تسلط بيشتر پرستار بر وضعيت بيمار مي شود .با ورود بيمار به بخش ، پرستار بخش بيمار را تحويل می گیرد رگ و سرم بيمار را چك کرده  و گرافي هاي بيمار را تحويل می گیرد و در پرونده ثبت می کند  سوند ادراي و لوله معده را از نظر سالم بودن چك مي کند و يك لاواژ براي پي بردن به خونريزي احتمالي معده انجام می دهد  .داروهاي گران قيمت از نظر تعداد تحويل گرفته ميشود و در گزارش پرستاري نوشته مي شود .بيمار روي تخت گذاشته شده قفل چرخهاي تخت زده مي شود و نرده كنار ديوار بالا كشيده مي شود و درمورد آن برای همراه بیمار توضیح داده می شود .

كليه اطلاعات بيمار در سيستم HIS ثبت مي شود.

ترخيص :

همراه بیمار جهت انجام کارهای ترخیص بیمار و استفاده از مددکاری و گرفتن داروها از داروخانه راهنمایی می شود .آموزش های لازم جهت مراقبت از سوند ادراری ،رژیم غذایی داخل منزل ،تاریخ تعویض سوند معده و سوند ادراری داده می شود به هر دلیلی بیمار تسویه حساب نکند و یا تسویه حساب بکند و در بخش بماند و بخش را ترک نکند از همراه بخواهید که داروها را تهیه و به بیمار بدهد و درصورت بدحال شدن بیمار پزشک مقیم را خبر کرده و اقدامات لازم جهت بهبودی بیمار انجام دهید .

با دستور پزشك  يا بر اساس رضايت شخصي بيمار ترخيص صورت مي گيرد .كه درهر صورت بيمار بعد از مراجعه به واحد حسابداري و دريافت برگه تسويه حساب از حسابداري به بخش رجوع داده مي شود و بيمار مي تواند از بخش ترخيص شود در اين هنگام نسخه اي از برگه خلاصه پرونده به صورت كامل به بيمار و همراه وي داده مي شود .در هنگام ترخيص بيمار ،آموزش هاي لازم به بيمار و همراه وي (مانند مصرف داروها ،مراقبت از سوند معده و ادراري ،رژيم غذايي تاريخ تعويض سوند معده و ادراري ) داده مي شود .ترخيص بيمار در سيستم HIS ثبت مي شود .

اعزام :

از زمانی که بیمار پرونده تشکیل می دهد مسئولیت حفظ جان بیمار به عهده پرستاران می باشد و حق خروج جهت انجام کارهای شخصی و یا مرخصی موقت را ندارد

1-داشتن دستو اعزام از پزشك معالج

2-پركردن برگه اعزام و حين اعزام

3-گرفتن پذيرش از بيمارستان مقصد توسط پزشك معالج در غير اينصورت تماس با ستاد هدايت

4-تماس با همراهان جهت حضور

5-هماهنگي با نقليه و آمبولانس جهت انتقال بيمار

6-ثبت در دفتر پذيرش و ترخيص

7-برگشت دادن داروهاي اضافي بيمار به داروخانه

8-تسويه حساب بيمار

تذكر :اگر بيمار نياز به اقدامات تخصصي تري مثل MRI ،اسكن پرفيوژن ،سونوداپلر عروق ،مشاوره ،گذاشتن اكسس و غيره داشت بايد از بيمار هوشيار و همراهش و اگر هوشيار نيست از دو نفر همراه ايشان رضايت انجام كار اخذ شود (به صورت كتبي در پشت برگه پذيرش به همراه اثر انگشت ، نام و امضاي همراهان نوشته شود و پرستار به عنوان شاهد با ذكر نام و تاريخ و ساعت مهر و امضا کند ) پس از دستور پزشك مبني بر اعزام و هماهنگي با بيمارستان مقصد فرم آمبولانس در دو نسخه پر شده  در صورتیکه بیمار برمی گردد اقدامات پاراكلينيكي لازم براي بيمار در فرم تيك مي خورد (درصورت نياز به اقدامات پاراكلينيكي )و اگر در بیمارستان مقصد تحویل داده شود اقدامات درمانی تیک بخورد و بيمار به همراه پرستار و درصورات نیاز تکنسین بیهوشی اعزام مي شود .

بدحال شدن بیمار :

 

پرستار بایستی بتواند بدحال شدن بیمار را تشخیص دهد با توجه به علائم حیاتی و شکایت بیمار وکنترل Output و اجابت مزاج بیمار استفراغ و ... و نیازهای ضروری بیمار را پاسخ اورژانس دهد و تا استیبل شدن بیمار رسیدگی به او را در صدر کارهایش قرار دهد و البته تا رسیدن پزشک مقیم کارهای پرستاری را که می تواند برای بیمار انجام دهد برای مثال بیمار ی که Cp دارد باید استراحت مطلق شده اکسیژن تراپی شود و اگر دستور پرل TNG در پرونده دارد با فشار بالای 100 برایش پرل TNG زیرزبانی گذارد و اگر تب دارد بدنشویه شروع شود اگر تنگی نفس دارد برایش اکسیژن تراپی شود و اگر ساکشن نیاز دارد ترشحات ساکشن شود .برای زنگ زدن به پزشک مقیم باید علائم حیاتی بیمار را کنترل و به پزشک علائم حیاتی بیمار گزارش شود  

خدمات ارائه شده به بيمار در زمان بستري در بخش: 

درطول زمان بستري و هنگامي كه بيمار توسط پرستار از اتاق عمل تحويل گرفته مي شود پرستار به نكاتي مانند عدم خواب آلودگي ،خواب عميق ،كنترل محل دقيق زخم ،و پانسمان بيمار توجه مي كند .در صورتي كه اين موارد را دارا باشد بيمار را از اتاق عمل تحويل نمي گيرد و منتظر مي ماند تا علائم برطرف شود .

اگر بيمار تحويل گرفته شد ساعت ورود بيمار به بخش دقيقا ثبت مي شود و شرح حال بيمار

نوشته  مي شود .به محض ورود به بخش vs بيمار دقيقا هر 15 دقيقه يكبار گرفته مي شود و ثبت مي شود توجه به I/O بيمار ضروري است .درصورتي كه بيمار احساس درد داشت با نظر پزشك براي وي مسكن تجويز مي شود .كليه اقدامات و دستوراتي را كه پزشك جراح بيمار براي وي بعد از عمل نوشته است دقيقا در كاردكس و كارت دارويي بيمار ثبت ميشود .در طول مدت بستري در صورت نياز ،پانسمان زخم تعويض مي شود و به ترشحات زخم توجه مي شود .سرم بيمار به خصوص تا زماني كه بيمار npo باشد دقيقا تنظيم مي شود .و آنتي بيوتيك در هر شيفت در سر ساعت مصرف مي شود يا انفوزيون مي شود .كليه اقدامات در هر شيفت توسط پرستار بيمار ثبت و مهر و امضا مي شود . 

تجهيزات : 

انبار آخر بخش : تجهیزاتی شامل 1 عدد برانکارد ،1 عدد پاراوان ،1 عدد چرخ حمل اکسیژن ، 2 عدد پایه سرم ، 1 عدد دستگاه تصفیه هوا ،1 عدد مانومتر اکسیژن با کپسول که روی پایه قرار دارد ،2 عدد تخته های چوبی زیر بیمار ،2 عدد ساکشن پرتابل ،2 عدد ویلچیر ،1 عدد هیپ لامپ ،پتو و بالش برای بیماران در این محل نگهداری می شود و کلید آن نزد خدمه است .

لنژ تمیز :لباس و ملحفه بیماران در این محل می باشد به اضافه بین تمیز که با آن لباس های تمیز را به بخش می آورند

نکته : بین لباس های کثیف که در آن ملحفه و لباسهای کثیف بیماران ریخته میشود و به دلیل نداشتن فضای لازم داخل راهرو می باشد .

اتاق بیماران :برای هر بیمار یک تخت یک میز و یک کمد کنار تخت (لاکر ) و یک کمد دیواری که جهت گذاشتن وسایل بزرگ بیمار می باشد قرار دارد .بالای هر تخت یک تلفن ،یک فلومتر اکسیژن و در هر اتاق یک دستگاه ساکشن دیواری هست( البته در اتاق 6  دو عدد ساکشن دیواری وجود دارد ).4 عدد مانیتور در بخش بالای سر بیمارانمی باشد که در تخت های 13-14-19-20-21-22-23 و 30 امکان مانیتور کردن بیمار می باشد و درصورت لزوم باید بیمارانی که  نیاز به مانیتورینگ دارند به این تخت ها منتقل شوند (نکته : دوشاخ برق این مانیتورها مستقیما به پریز برق بالای سر بیمار وصل باشد و همواره به برق وصل باشد و از 3 راهی برای برق این مانیتورها استفاده نشود ).3 عدد پله یا تختی ،دو عدد سنگ تیمم ،یک عدد یخچال در هر اتاق ،سطل زباله غیرعفونی و برای هر تخت یک صندلی همراه می باشد .سیستم فن کویل برای هوای گرم . سرد اتاق ،روشویه و آینه بالای آن در هر اتاق ،زنجیر و حلقه های مخصوص سرم بالای سر هر تخت ،بالون فلومتر بالای سر بیمار (نکته درصورتی فلومتر برای بیمار استفاده شود بایستی آیب مقطر داشته باشد و در بقیه موارد خشک باشد )

برانكارد ، ويلچر

كپسول اكسيژن و مانومتر

ساكشن پرتابل و مركزي

هيپ لامپ

فشارسنج

بخور سردو بخور گرم

پالس اكسيمتري

دي سي شوك : اين دستگاه بايستي همواره به برق متصل باشد و ÷س از احیا  پدال هاي آغشته به ژل فورا توسط خدمه بخوبی  تميز گردد و سپس در محل خود گذاشته شود .

ترالي احيا

ونتيلاتور

افتالموسكوپ

اتوسكوپ

نگاتوسكوپ

مانيتورينگ (تخت هاي 13-14-19-20-21-22-23-30 )

نكته : دو شاخه برق اين مانيتورها مستقيما به پريز برق بالاي سر بيمار وصل باشد و از 3 راهي براي برق اين مانيتورها استفاده نشود .

وغيره

ايستگاه پرستاري :

فايل هاي موجود در سمت چپ  استيشن پرستاري شامل فايل اول طبقه اول حاوي تجهيزات مصرفي مثل نيدل ،سرنگ انسولين ،هپارين لاك ،سه راهي كوچك براي ساكشن كردن و سه راهي مخصوص برانول  مي باشد

در جعبه دوم ساكشن و ايروي در جعبه سوم سه راهي براق قرار دارد .فايل هاي ديگر شامل برگه هاي مختلف مورد نياز بخش است .شامل برگ مشاوره ،دستورات پزشك ، شرح حال و خلاصه پرونده ،گزارش پرستاري ،IO ،علائم حياتي ،برگ جراحي كوچك و سرپايي ،برگ ارسال BK ،برگ اعزام ،برگ اعزام براي آمبولانس ،برگ ارسال التور ،سير بيماري ،نصب الكترو ،فرم درخواست دياليز ،برگه مخصوص چسبانيدن آزمايشات ،دفتر ثبت موارد احيا و اوراق ارزيابي احيا .

ترالي پرونده بین دو فايل چهار طيقه قرار دارد  و كازيه ي 3 طبقه روی یکی از این فایل ها می باشد که در طبقه اول فقط برگ هاي مشاوره درخواست شده كه هنوز انجام نشده است قرار می گیرد و دوطبقه ديگر آن شامل برگه هاي درخواستهايي است كه كار آن انجام شده و براي بايگاني در پرونده توسط منشي در آن قرار داده مي شود .

در سمت راست استيشن سه كشو قرار دارد اولی مخصوص فشارسنج و گوشي ها و برگه باطله و كاربن و كارت ويزيت مطب ها  مي باشد .كشوي وسطي محل ماسك پرسنلي ، آبسلانگ مخصوص دهانشويه ،باند ،پنبه ،دستكش يكبارمصرف و لكوپلاست است .كشوي آخر محل لوله ها و ظرف هاي مختلف آزمايش ،ادرار ،مدفوع و خلط مي باشد .

كشوي سه تايي طرف ديگر استيشن شامل : كشوي اول سرنگ 2  ،كشوي دوم سرنگ 5 و كشوي سوم سرنگ 10 سي سي  مي باشد (كه سرنگها نبايد با همديگر مخلوط شود و يا تجهيزات ديگري در کشوها ريخته شود .)

كمدهای ديگر موجود در بدنه ی استيشن محل قرار دادن دستگاه بخور سرد ،بخور گرم ،كيس مانيتور سانترال ،كيس مانيتور سيستم HIS ،لوله ها و اتصالات ونتيلاتور و كيف ونتيلاتور پرتابل ميباشد .

مانیتور سانترال ،مانیتور سیستم HIS ،پرینتر و کتابخانه روی ایستگاه پرستاری قرار دارد.

يك كشوي تكي ديگر هم هست كه در آن گلوكومتر ،افتالموسكوپ ،اتوسكوپ و غيره مي باشد.

ميز چهارگوش فلزي با كاپهاي روي آن که محل نگهداری داروهای 24 ساعتی بیماران است و محل حل کردن داروها و نوشتن لیست های دارویی نیز می باشد .روی ایستگاه پرستاری سمت راست کازیه ای می باشد که اوراق مختلف درخواست آزمایش ،لیست دارویی و لیست عودت دارو ،اتیکت سرم ،درخواست رادیولوژی ،چک نسخه ،کارت کادرکس و کارت ترخیص می باشد که بایستی برای هر بیمار با خودکار آبی بطور کامل پر شود (در مرتب نگه داشتن اوراق کوشا باشید و از آنها برای چک نویس استفاده نکنید)

در استیشن پرستاری یک عدد یخچال کوچک برای نگهداری انسولین و شیاف ها و دیگر داروها قرار دارد و یک فایل سه طبقه روی آن قرار دارد که ست های پانسمان و قاشق و لیوان یکبار مصرف در آن قرار دارد .

داروهای مخدر در کمد داروهای مخدر در ایستگاه پرستاری بالای سینک به دیوار نصب است کلید آن نباید روی درب کمد باشد و داخل کشوی مخصوص کلیدها قرار داده شود .داروهای مخدر شامل 3 آمپول مرفین 10mg ،2 عدد آمپول پتدین 50mg ،1 عدد آمپول پنتازوسین 30mg و یک آمپول متادون می باشد .

پوکه داروهای مخدر نباید دور ریخته شود و برای جایگزینی باید پوکه داروهای مخدر به داروخانه ارسال شود .درصورت شکسته شدن پوکه صورت جلسه شده و همراه شکسسته های پوکه به مسئول بخش تحویل داده می شود .

لازم است تا یک برگ داروهای مخدر از نظر میلی گرم دارو پر نشده است سراغ برگ جدید نروید .

دوخط تلفن داخلی به شماره 240 و 431 در ایستگاه پرستاری بای تماس گرفتن وجود دارد و شماره مرکز تلفن 211 می باشد .

داروهاي مصرفي:

*

نكات مهم در نوشتن ليست هاي دارويي :

1.مشخص نمودن نوع دارو (آمپول ،قرص ،كپسول ،قطره و غيره ).

2.مشخص كردن دقيق دوز دارويي مثل اسپري فلوكساتايد 250mg

3.دقت در ثبت تعداد داروي مورد نياز مثل قرص TDS N/C 6/4 (3 عدد براي 24 ساعت )

4.دقت در ميزان داروي درخواستي مثلا در درخواست دارويي مثل اسپري ها ،شربت ها زماني كه 1 عدد درخواست مي شود روز بعد مجددا درخواست نشود زيرا دارو به اتمام نرسيده و قابل استفاده تا چندين روز مي باشد .

5.ليست سرم ها ،ست سرم ها ،ميكروست به طور جداگانه در يك برگه به همراه شماره تخت بيمار جهت استفاده منشي در شيفت هاي صبح نوشته شود .

6.ثبت دقيق نام بيمار و شماره پرونده بيمار در ليست دارويي صورت گيرد .

7.چك مجدد داروهاي دريافتي از داروخانه حتي اگر منشي بخش چك كرده باشد (موقع دارو دادن باید انجام شود )

8.دقت در چك داروهاي دريافتي از داروخانه به خصوص در مورد داروهايي كه شبيه هم مي باشند مثلا Amp آتروپين به جاي Amp هپارين يا Amp كلسيم گلوكونات به جاي Amp آمينوفيلين داده نشده باشد .

9.خوانا نوشتن نام و نوع دارو و تاريخ درخواست

10.درخواست داروهاي گران قيمت توسط خود پرسنل و پرستار بيمار در هر شيفت براي بيمار انجام مي گردد.

11.دقت در ثبت درست نام دارو مثلا به جاي لوزارتان ،لوراتادين درخواست نشود .

12. ثبت درست و خوانا و دقيق تاريخ درخواست دارو به همراه شيفت درخواستي

13.توجه به زمان وتاريخ شروع دارو

14.توجه و دقت در مورد زمان و تاريخ دادن و درخواست داروهاي Stat بيمار

15.باوجود اینکه داروهاي مخدر در بخش موجود است و در زمان نياز از جعبه مخدرها استفاده مي شود ولي ليست درخواستي (ميزان ،نوع و تاريخ داروي مخدر )نوشته شده و با مهر و امضاي پرستار به داروخانه جهت ورود در سيستم كامپيوتري ارسال مي گردد.

16.ليست دارويي تنها جهت ليست داروها نمي باشد بلكه fvhd برخي از تجهيزات مصرفي بيمار نيز استفاده مي شود مثل ماسك و كانولا اکسیژن تراپی و ست ونتيلاتور

دفاتر بخش :

دفتر تقسيم كار: درهر شیفت توسط مسئول شیفت تقسیم انجام شده و در دفترثبت می شود و توسط پرسنل باید مهر و امضا شود .

دفتر ثبت جابه جايي:که توسط پرستار جا به جا کننده شیت با تاریخ مهر و امضا می شود .

دفتر ثبت مخدرها:در هر شیفت طبق اطلاعات خواسته شده پس از تحویل گرفتن مخدرها چک شده و مهر و امضا می شود .

دفتر چك وسايل ترالي احيا: در ابتدای شیفت چک شده و مهر و امضا می شود .

نکته :از کامل بودن و سلامت وسایل ترالی اطمینان حاصل شود و اگر وسیله ای کم است حتما از پرسنل شیفت قبل بخواهید تا قبل از خروج از بخش جایگزین کنند .

دفتر چک وسايل بخش: درابتدای شیفت وسایل و سلامت آنها چک شود و در دفتر تیک زده شود و در صورت معیوب بودن و یا کم بودن وسایل بخش در دفتر گزارش با خودکار قرمز برای مسئول بخش نوشته شود .

دفتر گزارش بخش : كه نكات مهم اتفاق افتاده در بخش در آن ثبت مي شود و نكاتي كه در شيفت بعد بايستي پيگيري شود و در آخر اسم سوپروايزر ،پرسنل شيفت ،خدمات و منشي نوشته مي شود

دفتر ثبت CPR موفق و ناموفق : که باید در احیای موفق و ناموفق توسط پرستار بیمار نوشته شود

دفتر ثبت آزمايشات انجام شده : که در شیفت صبح نوشته میشود .

ذونكن پمفلت هاي آموزشي

دفتر بورد آموزشي و كلاسهاي آموزشي داخل بخشي

دفتر خطا و خطر : هرگونه اشتباه در كار بدون تاريخ ، بدون نام پرسنل خطاكار ، بدون نام بيمار و بدون امضا و مهر  توسط خود فرد در این دفتر ثبت می شود .

نكته :از  نوشتن مطالب غيرضروري در دفاتر جدا خودداري فرماييد

پرونده نويسي :

اطلاعات موجود در پرونده بیمار بایستی توسط منشی و پرستار و پزشک تکمیل شود و بدون خط خوردگی ،لاک گیری و با خط خوانا باشد .درصورت اشتباه فقط یک خط روی آن کشیده و بالای آن می نویسیم تصحیح شد .اطلاعات کلیه فرم های لازم بایستی با دقت تکمیل شود.

برای هر بیمار بایستی یک کارت کاردکس تهیه شود و اطلاعات روی پرونده بایبا خط خوانا و به زبان فاسی روی کاردکس  نوشته شود بطوریکه هرکس میخواند همان برداشت را داشته باشد. درنوشتن شماره پرونده در کاردکس دقت شود .تاریخ شروع داروها و تشخیص صحیح در کاردکس نوشته شود اگر تشخیص مشخص نبود علائم بالینی بیمار موقع بستری شدن را در جای تشخیص بنویسید و از نوشتن تشخیص هایی مثل داخلی ،اعصاب و قلبی خودداری نمایید .

آزمایشات ،گرافی ها و انواع کشت ها در پرونده با تاریخ انجام آن نوشته شود .

حتما نام پزشک و تشخیص و کلیه اقدامات پاراکلینیکی بایستی در کادرکس نوشته شود .

سيستم HIS بيمارستان :

بعد از پذيرش بيمار از بخش ديگر (اورژانس ،ICU,CCU و ...) و بعد از اينكه پرونده بيمار چك شد و دستورات در كاردكس دارويي بيمار ثبت شد بايد شماره پرونده و نام بيمار در بسته HIS ثبت شود .ابتدا بايد كد كاربري كه همان شماره پرسنلي پرستار مي باشد را ثبت كرده و رمز ورودي را نيز ثبت كنيد و كليه Enter را دو مرتبه فشار داده تا وارد بسته HIS گرديد.

گزينه هاي بسته شامل :

پذيرش، اطلاعات پايه ،ثبت اطلاعات خاص ،آموزش كاركنان ،گزارش مي باشد

روي گزينه پذيرش كليك راست كرده گزينه هاي ذيل باز مي شود : پذيرش و ترخيص ،نتايج پاراكلينيك ،پيگيري بيمار بستري ،ثبت رژيم غذايي و ....

روي قسمت پذيرش و ترخيص كليك راست نموده با اين عمل مي توانيد ليست اسامي بيماران بخش را مشاهده كنيد گوشه سمت راست اين صفحه مربوط به وارد كردن اطلاعات بيمار پذيرش شده از ساير بخش ها ،مطب يا درمانگاه است .

به اين ترتيب :

1-ابتدا شماره پرونده بيمار را وارد كرده و كليد اينتر را فشار دهيد .

2-شماره تخت بيمار را وارد نموده كليد اينتر را فشار دهيد

3-وضعيت بيمار (بستري ،انتقال ،ترخيص و غيره )را انتخاب كرده و كليد اينتر را فشار دهيد .

4-زير بخش بيمار شامل دو مورد (داخلي و اعصاب ) است كه با توجه به تشخيص بيمار و پزشك معالج انتخاب مي شود .

5-نام پزشك را انتخاب نموده و كليد اينتر را فشار دهيد و سپس قسمت پزشك اصلي يا فعال يا غيرفعال مشخص مي گردد.

6-در برنامه ويزيت از آنجايي كه در بخش داخلي ويزيت بيماران هر روز انجام مي شود گزينه روزانه انتخاب شده و كليد اينتر را فشار دهيد.

7-قسمت Add را نيز كليك كرده و با توجه به چك اطلاعات وارده در آخر همه اطلاعات را روي قسمت Flappy (در قسمت پايين صفحه ) ذخيره نماييد .

8-درصورتي كه بيمار ترخيص گرديد يا فوت نمود يا به بخش ديگر انتقال يافت يا اعزام گرديد در قسمت وضعيت بيمار مجددا كليك نموده گزينه ترخيص را انتخاب كنيد سپس نوع ترخيص (بهبودي نسبي ،فوت ،رضايت شخصي ،اعزام و غيره ) را انتخاب كرده و اينتر نماييد .

توجه داشته باشيد در صورت فوت بيمار ساعت دقيق فوت را حتما انتخاب و وارد نماييد تا ذخيره انجام شود .

9-درصورت نياز به پيگيري يا چك گرافي ها ،سونوها و آزمايشات و غيره انجام شده براي بيمار بايد به قسمت نتايج پاراكلينيك وارد شده و سپس نام بيمار را انتخاب كرده و جوابها و اقدامات انجام شده چك گردد. 

قوانين بخش :

تحويل و تحول وسايل بخش با دقت در ابتداي هر شيفت انجام مي گيرد .درصورت خرابي هر دستگاه پيگيري براي جايگزين وسيله درهمان شیفت صورت مي گيرد و مراتب به اطلاع مسئول بخش رسانده مي شود .

در ابتداي هر شيفت تحويل بيماران صورت مي گيرد كه بايستي حتما با  لباس پرستاري صورت گيرد .و كليه اقداماتي كه براي بيمار انجام شده و وضعيت بيمار براي پرستار تحويل گيرنده توضيح داده مي شود .و کارهایی که باید در شیفت بعد پیگیری شود را متذکر شود و علائم حیاتی بیمار را به شیفت بعد بگوید مخصوصا بیماران بدحال و تغیرات قابل ملاحظه علائم حیاتی مثلا بیمار تب 38 درجه داشته توسط پزشک مقیم ویزیت شده بدنشویه شد و شیاف گرفت و فعلا تب ندارد .

پرستار تحویل گیرنده باید تاریخ سرم ،ست سرم ،میکروست ،سرم انفوزیون ،سرم اصلی بیمار ،تاریخ و ساعت شروع سرم های انفوزیون لازیکس ،دوبوتامین ،دوپامین ،TNG را چک کنند و نیز تاریخ و شیفت وصل کردن برانول رل چک کند .میزان Out put بیمارانی که سوند داروند از نظر حجم و رنگ سوال شود تا در صورت اولیگوری و هماچوری اقدام لازم فورا انجام شود .سلامت برانول بیمار چک شود .دربیمارانی که چاق  هستند دست دارای بانول با دست طرف مقابل از نظر میزان ادم و سفتی محل بالای برانول چک شود تا به مواردی که سرم زیر جلد می رود زودتر پی ببرند .خصوصا در بیماران بدحال که داشتن IV برای آنها بسیار ضروری می باشد .تند رفتن سرم دلیل داخل رگ بودن برانول نیست .گرما ، ورم ، قرمزی و درد بالای برانول و گاهی ورم پایین تر از برانول نشانه فلبیت رگ بوده و نیاز به تعویض برانول می باشد.

ضمن تحویل گرفتن شیفت از پرسنل شیفت قبل بایستی متوجه بیمارانی که بدحال هستند شده و اگر لازم است قبل از تحویل گرفتن بقیه بخش رسیدگی لازم به بیمار شود و اقدامات اورژانس انجام شود مثل بیمارانی که Bp زیر 80 دارند تنگی نفس یا Cp دارند .

تمامی پرسنل در تحویل بخش باید حضور داشته باشند و بخش باید به مسئول شیفت بعدی تحویل داده شود .

مسئول شيفت تعداد بيماران موجود وپذيرفته شده را بايد بين پرسنل تقسيم كند

پرسنل لازم است با یکدیگر برخورد محترمانه داشته باشند و درصورت لزوم با هم همكاري لازم را داشته باشند

تنظيم برنامه طبق ضوابط خاصي انجام مي گيرد پس لازم است از جابه جايي هاي غيرضروري پرهيز شود.درصورت لزوم با هماهنگي مسئول بخش جابجايي صورت مي گيرد و در برنامه ثبت مي شود .

كليه پرسنل بايستي اطلاعيه ها و دستورالعملهاي مربوطه را مطالعه نمايند .

كليه پرسنل بايستي در كلاسها و دوره هاي آموزشي شركت نمايند.

 

كليه آموزشهاي لازم در هر شيفت بايستي به بيمار داده شود (نحوه مصرف دارو ،جلوگيري از زخم بستر ،مراقبت از سوند ادراري و معده ،تغيير پوزيشن ،رژيم غذايي ،بهداشت دهان ،گاواژ ،لاواژ ،بهداشت پرینه ،ماساژ اندامها و فیزیوتراپی ،قفسه صدری ، بهداشت محیط ،نحوه کشیدن و تزریق انسولین ،بهداشت فردی و روحی و جسمی بیمار و غيره) این آموزشها را می توان حین دارو دادن به بیمار و مراقبت های پرستاری به بیمار و همراه او داد بایستی در هر شیفت آموزش ها داده شود و پرستار باید فکر کند شیفت قبل به بیمار و همراه اصلا آموزش داده نشده است .

در بهداشت اتاق استراحت پرسنل كوشا باشيد (وسايل مصرفي پزشكي به اتاق آورده نشود ،لباس كار بيش از يك دست آورده نشود ،چادر و جانماز را مرتب كرده و درجاي خود در سبد پشت پنجره  قرار دهيد ،ظروف استفاده كرده را بلافاصله  بشوييد ،دستهای آلده را درایستگاه پرستاری و سپس در اتاق استراحت بشویید،اضافی غذا در هر شیفت دور ریخته شود و ظروف غذا شسته شود

داروها بر بالين بيمار داده شود و از خوردن داروها توسط بيمار مطمئن شويد .

درمورد داروهای شخصی در هر شیفت از بیمار یا همراه بخواهید دارو را جلوی چشم شما مصرف کند .

از به هم ريختن وسايل استيشن خودداري شود (اوراق جعبه ها را جابه جا نكنيد ،فشارسنج ها را جمع کرده و  داخل جعبه گذاشته شود ).

درصورت کثیف بودن هر قسمت از بخش از خدمه بخواهید فورا تمییز کند هرموقع دارویی آماده می کنید فورا زباله های آن را جمع کنید

با پر شدن 2/3 سیفتی باکس درب آن را بسته تحویل خدمه بدهید هر سیفتی باکس جدید که می گذترید روی آن تاریخ شروع و شیفت را بزنید.

كليه پرسنل بايستي پسماندهاي عفوني(پنبه الکل ،برانول استفاده شده ،پوکه ویالهای کشیده شده ،دستکش و ماسک پرسنل و ...) را در سطل زباله با كيسه زردرنگ و پسماندهای غيرعفوني(شامل ورقه ها ،جلد سرنگ ، جلد میکروست ،جلد ست سرم ،جلد لوله معده و دیگر وسایلی که هنوز برای بیمار استفاده نشده است ) را در كيسه هاي سياه  رنگ بريزند .نيدل ها و اشیا تیزو برنده  نيز در سيفتي باكس ريخته شود .(جلد تجهیزات مصرفی پس از پاره شدن داخل سطل غیرعفونی ریخته شود )

برای موارد احياي قلبي ريوي با شماره 401 تماس گرفته و درخواست مي كنيد كه كد 114 را پيج كند

وسایل ترالی احیا بر اساس یک معیار استاندارد چیده شده که باید جای وسایل را حفظ باشید .فقط در موارد احیا از داروهای ترالی احیا استفاده کنید و بلافاصله جایگزین شود

بورد آموزشي بخش محل نوشتن مطالب آموزشي توسط پرسنل مي باشد . در دفتر آموزشي بخش نیز همان مطالب نوشته مي شود .خواندن و حفظ اطلاعات آن ضروري است .برنامه ریزی جهت نوشته بورد و دفتر بر عهده رابط آموزشی بخش می باشد .

بورد پشت درب ورودي محل ثبت اطلاعات بيماران است (شماره تخت بيمار ،نام و نام خانوادگي بيمار ،تشخيص ، نام پزشك ،رژيم غذايي ،شماره پرونده و شماره اتاق ) اين بورد توسط پرستار نوشته مي شود و بايستي در صحت اطلاعات آن بسیار دقت شود .

تیغ لارنگوسکوپ بلافاصله بعد از احیا توسط پرسنل تمییز و ضدعفونی شود و به ترالی برگردد.

درصورت جابجا شدن بيمار از يك تخت به تخت ديگر بايستي به نكات زير توجه شود :

1-پرونده و كارت ترخيص جابه جا شود .2-كاپ دارويي جابجا شود 3-شماره تخت بيمار در سيستم HIS تغيير داده شود 4-اطلاعات بيمار روي بورد تصحيح شود   5-شماره تخت روي برگه مشاوره و كاردكس تصحيح شود  6-تابلوي بالاي سر بيمار تصحيح شود   7-سرمها و انفوزيون هاي بالاي سر بيمار جابه جا شود

برگه هاي احيا براي احياي موفق و ناموفق در دو نسخه توسط مسئول بخش در شيفت صبح و توسط سوپروايزر در شيفت عصر و شب و ايام تعطيل تكميل مي شود و توسط پزشك تيم احيا امضا و مهر مي شود .اصل آن روي پرونده و كپي آن به واحد حاكميت باليني ارسال مي شود و نام اعضاي تيم احيا در دفتر ثبت مي شود .

ویزیت بیمار با همراهی پرستاران انجام می شود و تاریخ ویزیت و دستورات در کاردکس نوشته می شود

درصورت نیاز به مشاوره برگه مشاوره تکمیل شده و تاریخ و ساعت دقیق درخواست مشاوره نوشته شود و اورژانسی یا غیراورژانسی بودن آن دقیقا توسط پزشک بیمار مشخص می شود .

چرخ تخت بیمار دارای دو قفل ضربدری می باشد که در هر شیفت پرستار مسئول بیمار باید از قفل بودن آنها اطمینان حاصل کند اگر قفل نبود از خدمه بخواهید تخت را قفل کند .

در بعضی موارد برایانجام برخی آزمایشات لازم است بیمار npo باشد .لازم است به بیمار و همراه وی خوب توضیح بدهیم که بیمار پس از گرفتن قندخون ساعت 5 صبح باز هم NPO بماند که مسئولیت آن بر عهده پرستار است نه همراه و بیمار.

اگر بیمار NPO باشد ،نمی تواند غذا بخورد و یا اشتها به خوردن غذت ندارد یا قند خونش از حدی پایین تر است نباید انسولین تزریق شود و در پایین کاردکس با تاریخ و ساعت ذکر شود .

کنترل IO بایستی دقیق باشد لیوان بیمار درجه بندی شده باشد و ظرف ادراری مدرج به بیمار داده شود تا ادرار را از کیسه ادراری خارج و داخل ظرف بریزد و اندازه بگیرد و پس از پایان شیفت شب جمع 24 ساعتی زده می شود و لازم است اعداد واضح و با خط خوانا نوشته شود .

در هر ماه مشخص می شود که چک وسایل بخش شامل ترالی احیا و وسایل و تجهیزات و داروهای مخدر توسط کدام پرسنل انجام شود و این به صورت چرخشی در هر ماه متفاوت بوده و توسط Staff بخش نوشته می شود .

نكات قابل توجه : 

1.ارتباط عاطفي با بيماران برقرار شود. 

2.مهارتهاي ارتباطي را پياده كنيد. 

3. Privacy بيماران در ادميت و معاينات رعايت شود. 

4.در سالم نگاه داشتن تجهيزات كوشا باشيم. 

5.تحويل وتحول در كنارتخت بيمارصورت بگيرد. 

6.رعايت سكوت واحترام براي همگان الزامي است.

7.رعايت شئونات اسلامي و پوشش مناسب و داشتن اتيكت شناسایی  براي کلیه پرسنل الزامي است .

واحد كامپيوتر 

Hospital Information System سیستم اطلاعات بیمارستانی. در معنای گسترده تر HIS را سیستم اطلاعاتی سلامت در بيمارستان می گویند. واقعیت اين است که امروزه یک بیمارستان نمی تواند همچنان بصورت سنتی کار پروسه پرونده بستری یا سرپائی بیمار را انجام دهد. از جمله اهداف يك HIS مي توان به پائین آوردن زمان پذیرش ، زمان ترخیص ، زمان انتقال بیمار ، زمان درخواستهای پاراکلینیکی ، زمان اخذ جوابها ، زمان مراجعه به اطلاعات قبلی پرونده ، بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات ، تسریع ارتباطات بین بخشی و در نهایت بالابردن میزان رضایت بیمار ، ارائه خدمات بهتر ، دریافت آمار و گزارشات روزانه و زمانی ، اطلاع از وضعیت درآمد و هزینه بیمارستان ، تعدیل نیروها و غیره مسائلی هستند که نیاز بیمارستان به HIS را دو چندان می کنند. همچنين برای افزایش دقت و تسریع در ارائه خدمات به بیمار ، تسريع در تشکيل و گردش پرونده دربيمارستان ، بازيابي سريع پرونده براي اهداف گوناگون همچون تحقيقات و مطالعه دانشجويان ذيربط و امکان استفاده آسان از مدارک پزشکي و... وجود HIS درهر بيمارستاني ضروری است. HIS تمامی این مسائل را برای بیمارستان حل می کند و بیمارستان را از یک سازمان سنتي به یک مرکز مدرن درمانی تبدیل می کند. البته سيستم اطلاعات بيمارستاني فقط در مسائل درماني خلاصه نمي شود. آنچه مسلم است بيمارستان سازماني متشكل از بخشها و واحدهاي كلينيكي و پاراكلينيكي است كه در

كنار واحدهاي پشتيباني مجموعه واحدي را تشكيل داده و هدف مشخصي را دنبال مي كند.يكي از مزيت هاي HIS اين مركز open soruce بودن آن است كه توسط مسئول كامپيوتر مي توان تغيرات مورد نظر را در برنامه اعمال كرد و كاستي هاي آنرا برطرف كرد و آنرا توسعه داد.به همين خاطر كليه پرسنلي كه با برنامه كار مي كنند ميتوانند با ارائه طرحها و نظرات خود به كميته پيشنهادات هم از امتياز پيشنهادات بهرمند شوند و هم در امر به روز رساني و توسعه برنامه بيمارستان سهيم شوند.

واحد بهبود كيفيت و حاكميت باليني بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد

 
استراليزاسيون PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط jalali   
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۳

بسمه تعالي

بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد

كتابچه معرفي بخش استراليزاسيون

تنظيم كنندگان :مسئول محترم بخش استراليزاسيون و پرسنل محترم بخش

مقدمه :

بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد از مراكز درماني دولتي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ميباشد كه از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است اين بيمارستان 176 تخت خوابي است. يكي از بخش هاي اين مركز بخش استريليزاسيون مركزي CSR است كه اين بخش خدمات استريل وسايل را بر عهده دارد استريليزاسيون مركزي ملزومات از جمله بخشهاي پشتيباني بيمارستان است كه به طور مستقيم در درمان بيماران نقشي نداردولي بدون فعاليت اثر بخش آن فرآيند درمان با مشكل مواجه مي شود. .در اين كتابچه ما قصد داريم شما را با اين بخش آشنا كنيم .

ساختمان بخش : 

بخش استريليزاسيون در زيرزمين بيمارستان در انتهاي سالن و در مجاورت بخش سونوگرافي و آشپزخانه قرار دارد. اين بخش داراي سالن وسایل استریل (اتوکلاوها ) ،سینک شستشو ،قسمت پکینگ ،انبار ،محل تحویل وسایل پک شده ،اتاق استراحت ،رختکن  مي باشد.

پرسنل بخش : 

1-مدير بخش استريليزاسيون(1 نفر دیپلمه )

2-تكنيسين بخش استريليزاسيون(2 نفر دیپلمه )

3-كمك تكنيسين(1 نفر زیر دیپلم ) 

نحوه  انجام خدمات در بخش و تحويل و تحول وسايل بخش : 

1-دريافت البسه و ملزومات غير استريل بخش هاي بستري ،جراحي ،اورژانس،زنان و زايمان و... 

2-بررسي وضعيت ابزار و وسايل و جدا كردن وسايلي كه خسارت ديده اند  

3-استريل كليه ملزومات و وسايل پزشكي و جراحي بخش هاي بستري و جراحي 

4-استريل البسه اتاقهاي عمل و ايزوله 

5-توزيع ملزومات و البسه استريل 

6-مشاركت در برنامه كنترل عفونت 

نكته : کلیه وسایل در بخش ها توسط خدمه شسته شده و ضدعفونی و خشک می شود سپس به این بخش آورده شده و توسط پرسنل پک می شود .و سپس در اتوکلاوها استریل میشود .در انبار در قفسه ها چیده شده و از طریق پنجره که به راهرو باز می شود وسایل تحویل خدمات هر بخش شده و در دفتر تحويل و بحول وسايل  ثبت می شود . 

تجهيزات و مواد مصرفي بخش : 

3 دستگاه اتوکلاو 

میز بزرگ برای پک وسایل  

شان و قفسه های نگهداری آن 

قفسه های نگهداری وسایل استریل شده

مواد شستشو 

وغيره

دفاتر بخش :

1-دفتر ثبت وسايل تحويل داده شده به بخش

2-دفتر ثبت وسايل تحويل گرفته از بخش ها

نكات قابل توجه : 

1.در سالم نگاه داشتن تجهيزات كوشا باشيم. 

2.رعايت شئونات اسلامي و پوشش مناسب براي پرسنل الزامي است

3.به كليه پرسنل و مراجعين با احترام برخورد شود و همكاري لازم با آن ها صورت گيرد .

شرح وظايف پرسنل بخش :

واحد بهبود كيفيت و حاكميت باليني بيمارستان شهيد محمد منتظري نجف آباد

 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 7